...
Gepubliceerd op 25 maart 2024
Wanneer vindt jouw medewerker jou een goede manager?
Twee weken terug las ik een artikel dat bijna alle managers zichzelf een goede manager vinden. Vorige week zag ik op het journaal echter dat 64% van de mensen niet blij is met zijn of haar leidinggevende. Dit is dus een behoorlijke gat tussen het zelfbeeld van de manager en de ervaring van de medewerkers. Daarom vroeg ik mijn netwerk om feedback en ik kreeg een heleboel reacties. Leuk! De vraag was:  ”wanneer is iemand een goede manager?” Ik kreeg de volgende antwoorden.

Wanneer vinden wij iemand een goede manager?

– Een goede manager kan relativeren,
– kan mensen verbinden,
– toont interesse in zijn medewerkers,
– voelt aan waar behoefte aan is binnen een team,
– voelt zich niet beter dan de rest van het team en pakt ook minder leuke taken op,
– laat zijn medewerkers vrij,
– geeft de medewerkers vertrouwen en vrijheid,
– denkt in oplossingen,
– biedt hulp,
– weet de boel te managen zonder dingen op te dragen,
– begeleid en verbind een team (Door een motiverende houding),
– creëert een vertrouwelijke omgeving en het perfecte teamgevoel waardoor je het werkniveau naar het volgende level kunt tillen,
– probeert je te helpen bij je ontwikkeling en groei,
– is makkelijk benaderbaar,
– zet mensen in hun kracht,
– motiveert en coacht,
– ‘beschermt’ het team tegen de zorgen die voortvloeien uit de (vaak noodzakelijke) beslissingen vanuit het MT,
– weet de medewerkers te motiveren de zienswijze van het MT in de praktijk te brengen en daarbij een gevoel van vertrouwen en veiligheid te creëren,
– is flexibel en kan zijn stijl aanpassen aan de medewerker die voor hem zit,
– is integer en neemt zijn verantwoordelijkheid,
– heeft zelf ook echt verstand van zaken.

Samenvatting

Wat ik met namen uit bovenstaande feedback haal is dat een goede manager  persoonlijke interesse moet tonen, zorgt voor de juiste teamspirit, moet aanvoelen waar behoefte aan is (team en individu), oog moet hebben voor persoonlijke ontwikkeling en groei per individu. Hij coacht, motiveert, helpt en geeft vertrouwen. Hij heeft verstand van zaken, is integer en komt voor zijn team op! 

Houdt een goede manager rekening met de persoonlijke drijfveren van zijn werknemers?

Ik denk dat hier met name ook rekening gehouden moet worden met het motief van een werknemer. De ene werknemer wil gewoon zijn taken verrichten en vindt dat prima. Een ander wil uitdaging, afwisseling en verdieping. Zo heeft iedere werknemer een ander motief. De één wil carrière maken en de ander niet.
Daarnaast is het zo dat de ene werknemer een manager nodig heeft die hem wat meer stimuleert/pusht en de ander presteert beter wanneer deze met rust gelaten wordt.
Bovenstaand laat zien dat je als manager enorm flexibel moet zijn en haarfijn moet aanvoelen wie wat nodig heeft en dat je hierop moet kunnen anticiperen. Dit betekent dus dat je je mensen moet kennen en hun drijfveren moet weten. Communicatie is hierbij zeer belangrijk!

De manager heeft veel taken en verantwoordelijkheden

Wat veel mensen alleen vergeten is dat naast dit hele menselijke aspect managers met nog veel meer verantwoordelijkheid te kampen hebben. Denk hierbij aan afdelingsdoelstellingen, budgetten, bewaken van deadlines, kosten, kwaliteit en kwantiteit. Het betreft echt een pittige job en aan HR de taak om de managers te helpen en ondersteunen waar nodig.
 
In mijn blog ”Managers! Waardering en persoonlijke aandacht zorgen voor betere bedrijfsresultaten!” staan tips hoe je kan zorgen voor tevreden werknemers.
 

Vinden jullie dat een manager wel of niet inhoudelijk verstand van zaken moet hebben???

Linda van De Ontslagexpert (1)

Linda

Wij zorgen voor een eerlijk kloppend juridisch ontslag die WW-proof is en de juiste euro’s heeft die recht doet aan je situatie. We zien maar 1 kloppend ontslag per maand. Dit is schrijnend. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend & gratis contact met ons op.

Onze diensten

Socials

Je (dreigende) ontslag op de juiste manier afhandelen?

Gratis e-book | De Ontslagexpert

Vergelijkbare blogs

Heb je een vraag? Laat hieronder een reactie achter!

2 Reacties

  1. Dorothy

    Hoi Linda. Een manager hoeft niet inhoudelijk verstand van zaken te hebben. Dat is ook niet zijn taak. Hij moet zijn team aansturen en zijn afdeling of bedrijf managen. Voor de inhoudelijke kennis heeft hij de mensen in zijn team zitten.
    Als ik een manager voor mijn zaak zou willen aanstellen dan zou ik zeker niet op zoek gaan naar een boekhouder maar naar iemand die de zaak kan besturen, kantoorprocessen kan verbeteren, mijn werknemers nog beter kan laten (samen)werken en nieuwe klanten kan werven.

    Antwoord
    • Linda

      Dorothy, bedankt voor het delen van je mening. Het is inderdaad belangrijk dat een manager goed is in het managen. Dat is zijn hoofdtaak. Alles heeft voor en nadelen. Je moet er dan zeker op kunnen vertrouwen dat je mensen specialist zijn in hun vak en dus loslaten of iets wel of niet goed gebeurd. Vertrouwen is sowieso een heel belangrijk punt. Interessant punt dit, ik hoop dat anderen ook hun mening willen delen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.