...
Gepubliceerd op 25 maart 2024
Ik ben voorstander van een niet overwerk policy!

Werknemers zijn steeds vaker overwerkt. Er is steeds meer verzuim op dit vlak wat vaak ook meteen langdurig verzuim is. Dit kost bedrijven een hoop tijd en geld en is voor werknemers ook heel vervelend. Het is een soort van hip geworden om een drukke baan te hebben. Door het internet, laptops en telefoons van de zaak is het steeds lastiger om je af te sluiten van je werk in je vrije tijd. Daarom moet er aandacht komen voor het ”overwerk” buiten kantoortijden in wat voor vorm dan ook.

Werknemers verlaten het kantoorpand maar zij verlaten niet hun werk

Dit stond zo mooi in een artikel welke ik las. Mensen gaan weg van het kantoorpand maar zij verlaten niet hun werk. Het werk gaat in hun hoofd continue door. Ik zie de afgelopen jaren ook steeds vaker dat mensen ver gaan voor hun werkgever. Ik ben er van nature ook zo één die maar blijft gaan. De lat ligt steeds hoger, je werkmail komt op je mobiel de hele avond binnen. Collega’s Whatsappen ’s avonds onderling. Het werk gaat maar door en het is ”normaal” om over te werken. Werknemers werken tegenwoordig extra hard of werken over om zichzelf te laten zien en zich hopelijk neer te zetten als de perfecte werknemer met hart voor de zaak. Want ja, werkgevers belonen toch deze harde werkers. Terwijl je eigenlijk hart voor de zaak hebt wanneer jij jezelf in acht neemt en je grenzen bewaakt. Je voorkomt daarmee namelijk dat:

  • je ziek wordt (dit is een verantwoordelijkheid die ook bij jou als werknemer ligt volgens de wet);
  • je bent scherper en hebt meer focus wanneer je uitgerust bent;
  • je productiviteit is vaak hoger.

Frankrijk en Duitsland hebben een wet tegen ”overwerk”

Duitsland had dit al wat langer maar Frankrijk heeft nu ook een wet die de werknemers beschermt tegen ”werk” buiten kantooruren. Mailen is na werktijd bij wet verboden. Werknemers kunnen hier een beroep op doen om zichzelf te beschermen. Ik vind het goed dat er aandacht komt voor dit onderwerp en ben van mening dat eigenlijk alle werkgevers hier aandacht aan moeten gaan besteden. Wat kan jij als goed werkgever doen om je mensen te beschermen. Natuurlijk kan je een keer overwerken, maar structureel continue met je werk bezig zijn is niet goed, voor niemand. In mijn blog over energiebalans lees je meer over overspannenheid en burnout.

Waarom moet je hier als organisatie aandacht aan gaan besteden?

  • Je bent verplicht om je werknemers te beschermen en gezonde werkomstandigheden te creëren;
  • het wordt een steeds groter probleem die onderschat wordt;
  • iedereen kan een burnout krijgen;
  • het heeft grote invloed op je verzuim cijfers;
  • het brengt kosten met zich mee;
  • slecht voor de kwaliteit en kwantiteit,
  • uiteindelijk slecht voor de sfeer en continuïteit.

Wat kan jij als werkgever doen tegen overwerk?

  • Beloon de werknemers die hun grenzen bewaken;
  • voer een ”geen” overwerk policy in;
  • zorg dat er aandacht is en wordt gesproken over dit onderwerp;
  • geef als manager het goede voorbeeld;
  • als het werk niet af komt zorg dan voor genoeg mankracht of ga kijken waar er efficiënter gewerkt kan worden (breng alle processen in kaart, ga tijd klokken, waar liggen de problemen).

Wat kan jij als werknemer doen tegen overwerk?

  • Tijdig aangeven dat je iets niet af krijgt (er kan dan nog hulp ingeschakeld worden);
  • overleg of iets ook morgen opgepakt kan worden;
  • vaker nee zeggen en jezelf beschermen (ik zei altijd overal ja op en daar zat ik iedere avond te werken terwijl anderen wel vrij waren);
  • email en werk popups op je mobiel uitschakelen.

Geven en nemen

Werkgevers willen full commitment maar geven deze full commitment niet altijd terug aan hun mensen. Wat bedoel ik hiermee? Werknemers moeten alles geven en standaard wat extra doen, omdat het vaak anders niet goed genoeg is. Terwijl je andersom tot in den treuren tijdelijke contracten krijgt, keihard moet werken en weinig waardering en persoonlijke aandacht krijgt. Dit is geen gezonde situatie. Ik geloof erin dat de directeur de werknemers krijgt die hij verdiend. Wees daarom goed voor je mensen. Bescherm hen, geef (waardering en persoonlijke aandacht) en ontvang! De goede werknemer is de werknemer die zorgt voor voldoende rust en ontspanning. Een goede werknemer verlaat ook mentaal zijn werk zodra die weg gaat op kantoor. Dit zou meer gestimuleerd moeten worden. Wanneer ik tegenwoordig in een vacature zie staan geen 9:00 tot 17:00 mentaliteit wil ik er eigenlijk al niet meer werken. Want laten we eerlijk zijn, er is meer in het leven dan alleen maar bezig zijn met je ”drukke” baan.

Wat vind jij dat werkgevers zouden kunnen doen? Ben je het eens met bovenstaande? Hoe denk jij erover? Ik ben erg benieuwd, let me know, below. 

Linda van De Ontslagexpert (1)

Linda

Wij zorgen voor een eerlijk kloppend juridisch ontslag die WW-proof is en de juiste euro’s heeft die recht doet aan je situatie. We zien maar 1 kloppend ontslag per maand. Dit is schrijnend. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend & gratis contact met ons op.

Onze diensten

Socials

Je (dreigende) ontslag op de juiste manier afhandelen?

Gratis e-book | De Ontslagexpert

Vergelijkbare blogs

Heb je een vraag? Laat hieronder een reactie achter!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.