Het gebeurt regelmatig dat er bij bedrijven een positie als manager vrij komt en een bedrijf de ”beste” werknemer doorschuift. Interne doorstroom is goed en biedt de mensen mogelijkheden. Echter moet dit wel op een goede manier gebeuren. De beste werknemer is namelijk niet altijd de beste manager. De keus om de beste werknemer door te laten groeien kan veel nadelige gevolgen hebben.

De nadelige gevolgen van interne doorstroom

  • Het demotiveert andere collega’s die deze positie wellicht ook wilde hebben.
  • De werknemer moet van one of the guys opeens leader worden (dit heeft impact op de nieuwe manager en op het team).
  • Collega’s accepteren hun mede collega niet als nieuwe baas (anderen vinden hem niet goed, niet geschikt).
  • De nieuwe manager bezit geen managers skills, dit kan grote gevolgen hebben voor een afdeling (slechte sfeer, mensen die weg gaan, afdeling die niet loopt etc).

Een goede manager

Ik ben van mening dat je het in je moet hebben om manager te kunnen en willen zijn. Er komt zo ontzettend veel kijken bij het werken met mensen. Iedereen vind het altijd gaaf om te kunnen zeggen dat hij/zij manager is. Ik vind het gaaf wanneer je kunt zeggen dat je echt oprecht een goede manager bent! En hele goede managers zijn best schaars. Er zijn heel veel managers die in de buurt komen en ontzettend hard werken om dit te bereiken. Voor al die managers ”Keep up the good work”! Blijf focus houden voor hetgeen wat je werknemers belangrijk vinden en zorg voor training van jezelf.

Waarom de ”beste” werknemer niet de beste manager is?

Ik vroeg jullie eerder al om feedback over wanneer jullie je manager een goede manager vinden. Dit kun je terug vinden in mijn andere blogs. Waardering en persoonlijke aandacht is van groot belang voor het slagen hiervan. Kort opsommend: toont persoonlijke interesse, zorgt voor teamspirit, aanvoelen waar behoefte aan is, oog hebben voor persoonlijke ontwikkeling en groei per individu. Coacht, motiveert, helpt en geeft vertrouwen, integer, verstand van zaken en komt voor zijn team op.

Wanneer je kijkt naar bovenstaande punten dan hebben eigenlijk al deze punten niets te maken met vakinhoudelijk goed zijn in je werk. Er zijn veel meer andere skills belangrijk. En dat is nu het punt wat ik wil maken! De ”beste” werknemer is niet de beste manager. Er valt tevens ook te discussiëren of managers vakinhoudelijk alles zouden moeten weten. Dit is een discussie die ik nu maar even parkeer.

Hoe zorg je dan wel voor een goede nieuwe manager?

  1. Geef iedereen een eerlijke kans om intern te solliciteren.
  2. Ga heel goed kijken wie er management skills heeft. Doe een uitgebreide screening PPA’s assesments en leidt en begeleidt high potentials vroegtijdig naar de rol van manager.
  3. Zorg absoluut voor coaching en begeleiding.
  4. Wees ook eerlijk wanneer er intern geen geschikte kandidaten zijn, zoek deze dan extern.

Goedkoop is duurkoop

De timing kan soms ontzettend rot zijn wanneer je opzoek moet naar een nieuwe collega’s. Echter zeg ik altijd goedkoop is duurkoop. Zorg daarom voor een goed Werving & Selectie traject. Zet eventuele assesments of PPA’s (Persoonlijk Profiel Analyse) in. Dit geeft zoveel extra informatie over een kandidaat. Neem liever langer de tijd dan dat je te snel (verkeerde) beslissingen neemt.

Ben jij ooit manager geworden maar niet happy in deze rol?

Het gebeurd ook vaak dat de persoon die manager is geworden best schrikt van alles wat er op hem/haar afkomt en helemaal niet happy is. Kaart dit alsjeblieft aan bij HR of je baas. Ontzettend zonde wanneer jij niet lekker in deze functie zit. Wellicht kan je geholpen worden om wel lekkerder in deze rol te zitten of kan er samen met jou gekeken worden naar een passende oplossing. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Ik vind het persoonlijk gewoon ontzettend belangrijk dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat!

Laten jullie door middel van de sterren weten wat jullie van dit artikel vonden. 5 sterren is heel leuk 1 ster is niet leuk.