”Hoe bewaak ik de balans tussen mijn privéleven, ziekte en bedrijf?” Uhm… nou niet! Ik loop echt al zo lang weer op mijn tandvlees, omdat ik te graag, te snel, te veel wil. Alles een beetje TE dus. Wanneer ik huilerig, prikkelbaar en kribbig wordt, weet ik hoe laat het is. Sowieso heb ik dan extra veel klachten en pijn aan mijn lijf. Op wilskracht kan je dit altijd wel een tijdje volhouden, maar goed is het zeker niet. Mijn balans is kwijt, het MOET anders. Ik ben daarom sinds 2 weken bezig met een nieuw beleid en deze tips deel ik graag met jullie.

Waarom balans tussen werk en privé belangrijk is

Jeetje wat is het belangrijk om een goede balans te hebben tussen werk en privé. Je wordt er een leuker mens van, je hebt minder klachten, je hebt meer focus, kan efficienter werken en kan meer aan. Je zit lichamelijk en geestelijk beter in je vel en voorkomt uitval die voor je werkgever, maar vooral voor jou als persoon, ontzettend vervelend is. Helemaal wanneer je ook nog een ziekte hebt en stress direct invloed heeft op je lijf, dan moet je hier extra voorzichtig mee zijn.

1. Social media notificaties uit

Ik heb sinds een paar weken alle notificaties van mijn telefoon uitgezet. Het enige wat op mijn hoofdscherm te zien is, zijn binnenkomende Whatsapp berichten. Ik twijfel nog om deze ook uit te zetten. Voor mijn bedrijf is social media belangrijk, maar ik scrollde soms om het half uur automatisch keer op keer door alle berichten.

2. Social media in een aparte map zonder cijfertjes

Ik kan er niet tegen wanneer er bij een app een icoon met het cijfer 10 staat, wat betekent dat er 10 berichten zijn op bijvoorbeeld Facebook. Ik moet dan alles openklikken en wegklikken. Geen idee waarom, maar ik word dan toch die app in gezogen. Daarom heb ik sinds kort echt alle notificaties uitgezet. Ik ga nu 4 keer per dag mijn social media kanalen af, bewust op mijn moment. 1 hiervan is wanneer ik wakker word, ik vind het heerlijk om dan even in bed te scrollen en alles bij te lezen en te reageren op reacties van anderen. Ook staan alle social media apps in een apart mapje op mijn tweede pagina van mijn iPhone. Hierdoor zie ik de icoontjes niet, die inmiddels toch een verslavende werking op mij hebben gekregen. De triggers zijn nu echt allemaal weg. Rust!

3. Telefoon staat op stil

Ik kijk op mijn telefoon wanneer ik wil. Ik check dan op mijn moment of ik gebeld ben, omdat ik niet gestoord wil worden tijdens whatever ik aan het doen ben. Ik bel dan later mensen terug op een moment dat mij uitkomt.

4. Ik werk niet meer in avonden en weekenden

Iedereen weet dat je als ondernemer eigenlijk altijd werkt. Is het niet fysiek dan is je hoofd er nog wel mee bezig. Je bedrijf is er gewoon altijd. Door mijn spierziekte pakte ik ieder ”ok” moment aan om te kunnen werken. Dit was heel vaak ook in de avonden en weekenden. Hier ben ik mee gestopt. Wanneer ik me nu ”ok” voel, ga ik iets leuks doen met mijn vriend of lekker genieten van Netflix. Heel soms moet er even iets gebeuren, maar als ik het vergelijk met voorgaande maanden dan gaat dit eigenlijk echt heel goed nu. Tip: informeer je baas en of klanten ook dat je bewust meer ”rust” pakt en minder bereikbaar bent. Wanneer ze het namelijk niet van je gewend zijn, dan kan dit even voor verwarring zorgen.

5. Meer me-time

Ik ben vandaag bijvoorbeeld naar de kapper gegaan. Mijn haar laten kleuren en knippen. Man wat voelde ik me lekker toen ik met mijn op volume geföhnde lokken de kapperszaak uitliep. Het voelde heerlijk, even tijd voor mezelf, even geen puppy Cooper, just me. Heerlijk een blokje door de stad en terug naar huis.

6. Besteed zaken uit

Ik kan alles in principe zelf, vind ik. Ik kan alles leren en uitzoeken. Toch kost dit mij bakken met energie en tijd, die ik eigenlijk niet heb. Ik heb daarom direct dit jaar een boekhouder in de arm genomen. Zij gaat de hele boekhouding en BTW-aangiftes doen. I know, veel mensen zeggen dat het niet moeilijk is, maar toch. De tijd dat het mij kost kan ik beter besteden aan mijn secret projects voor LindasResources. Toen ik een boekhouder ging zoeken, kwam ik al snel uit bij Lissa Agema van www.focusopwinst.nl. Een dame die net als ik chronisch ziek is en nog steeds keihard knokt voor het runnen van een eigen zaak. Echt een aanrader, zeker prijstechnisch en ze is zó lief, fijn en behulpzaam! Stop met alles zelf willen doen.

Ook heb ik iemand die mijn website verbouwt en restylet. Zo fijn! Op wat bugs na wordt het resultaat steeds mooier. Proud! Ik had dit bijvoorbeeld ook weer zelf kunnen doen, maar dat kost mij weer bakken met tijd en energie, die ik liever stop in mijn passie en dat is werkgevers en werknemers helpen op HR gebied. Op dit moment ben ik bezig met een VA (Virtual Assistent) die op korte termijn even wat zaken uit handen kan nemen, zodat ik mij nog meer op LindasResources en haar klanten kan richten. Whoop whoop feels good. Het was even een stapje om hulp te gaan vragen, maar ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Iedereen moet doen waar hij/zij goed in is!

7. Dingen bewuster doen

En als laatste tip wil ik dit meegeven: wanneer ik ga eten, ga ik eten. Wanneer ik ga wandelen, ga ik wandelen. Wanneer ik ga werken, ga ik werken. Kortom: geen andere dingen doen tijdens je taak (wat vaak “efficiënt”  genoemd wordt) en wat meer genieten van wat je doet op dat moment.

Wisten jullie dat je energiebalans te vergelijken is met je bankrekening? Sinds ik dit inzicht heb, ben ik alles echt anders gaan doen en ben ik gaan letten op mijn ‘uitgavepatroon’. Hoe is het saldo van jouw bankrekening? En hoe bewaak jij je balans tussen werk en privé? Laat het me weten in een comment.

Foto: Prisca Visser

Jeej bedankt voor het zetten van de eerste stap check je mailbox ter bevestiging.