Waarom wij geen fan van rechtsbijstand en of vakbonden zijn leg ik je uit in deze blog. Laat ik even vooropstellen dat er ook goede mensen zitten en je die mogelijk ook kan treffen maar over het algemeen zijn de geluiden op dit moment niet positief. Ik leg het uit.

Mensen wachten lang op reacties van rechtsbijstand of vakbond!

Wij hebben klanten die contact met ons opnemen en aangeven dat ze al 3 weken in het bezit van een VSO (ontslagvoorstel) zijn. Als ik vraag waarom ze nu pas bij ons aan de bel trekken dan krijgen we geregeld te horen dat ze al 2-3 weken op reactie van hun rechtsbijstand of vakbond wachten.

Wie is je behandelaar?

Is dit een student of is dit een zeer ervaren persoon in ontslag. Ik blijf het zeggen: ontslag moet je goed aanpakken met de juiste tone of voice, zodat je een beter en hoger resultaat kunt behalen in je ontslag deal. Je moet dus goed ervaren zijn om de juiste strategie te bepalen. Alles valt of staat met een juiste strategie, een goed eerste tegenvoorstel en een juiste onderbouwing. Je uiteindelijke deal valt of staat met hoe dit zo zorgvuldig mogelijk wordt aangepakt.

Je moet van alles zelf doen?

Op dit moment hoor ik ook van veel klanten terug dat ze het zelf moesten gaan doen. De rechtsbijstand wilde dus wel mailtjes opstellen maar verder moest men die dan zelf uitzetten. Niet handig! Je wilt juist ontlast worden omdat jij geen verstand van zaken hebt. En jij weet niet wanneer je toch iets onhandigs doet wat weer een nadelige invloed heeft op je onderhandeling.

80 dossier per maand per persoon.

Een van onze toppers van ontslagexperts heeft zelf jaren bij de rechtsbijstand gewerkt en verwerkte veel VSO’s. Zij vertelde ons dat ze vaak per persoon 70-80 dossiers moesten afhandelen. Als ik deze aantallen hoor dan kan de kwaliteit niet goed zijn. Ze moeten vaak snel veel mensen helpen en willen dus als het er ‘oke’ uitziet al snel het advies geven dat het een prima deal is. Vraag je dus af of iemand met 80 dossiers je echt de juiste aandacht kan geven en echt het beste resultaat er voor je uithaalt? Ik heb hier oprecht mijn twijfels over. Wij hebben maximaal 10 lopende zaken tegelijk en pas als er dossiers gesloten zijn mogen er weer nieuwe opgepakt worden per ontslagexpert. Dit om juist de persoonlijke aandacht en allerbeste hulp te kunnen bieden. Door beperkte dossiers te hebben zijn we continu goed op de hoogte van de stand van zaken. Hoe wil je dit overzien in 80 dossiers?

Laagdrempelig contact

Vaak is de rechtsbijstand via een algemeen nummer te bereiken en enkel onder kantoortijd. Ons kan je gewoon whatsappen of direct mailen en bellen. Wij zijn super goed bereikbaar, omdat wij niet willen dat je onnodig lang in de stress zit. Zit je met een vraag in het weekend of de avond. Stuur hem in. Wij reageren wanneer het ons lukt eigenlijk altijd snel. Soms kunnen we je vraag snel en kort beantwoorden en andere keren plannen we direct een bel moment met je in.

Ik deed laatst weer een zaak aan de werkgeverskant.

De rechtsbijstand ging direct akkoord met ons voorstel. Dit is gek want er is bijna altijd nog wel iets of meer mogelijk. Ik schrok ervan dat de rechtsbijstand dit adviseerde. Als ik deze werknemer had bijgestaan dan was er sowieso een tegenvoorstel uitgegaan. Zonde!