De afgelopen jaren heb ik het zoveel zien gebeuren; te weinig delegeren en alles zelf willen doen. Dit is zo ontzettend zonde want het kost teveel tijd. Tijd die je niet aan andere zaken kunt besteden. Ik zeg altijd ”een directeur moet aan zijn bedrijf werken en niet in zijn bedrijf’!” Daarom een aantal praktische tips om het roer om te gooien. Deze tips zijn super handig voor alle drukke managers en directeuren.

Waarom is delegeren zo belangrijk?

Delegeren is ontzettend belangrijk. Je kunt namelijk niet goed zijn in alles. Dus benut je professionals om te doen waar zij goed in zijn. Dit geeft meteen een stuk verantwoordelijkheid en vertrouwen aan de mensen welke weer zorgen voor gemotiveerd personeel.
Het geeft jou als ondernemer ook meteen meer ruimte en tijd in je agenda. Wat je tegenwoordig veel ziet is dat alle bedrijven nog steeds te veel ad hoc bezig zijn. Ze hebben geen tijd om zich te richten op de toekomst. Wat zijn de komende bedreigingen? Wat doet de concurrent? Waar liggen kansen? Waar kan men optimaliseren? Hoe zorg je voor je eigen persoonlijke ontwikkeling? Wat kan waar in je bedrijf beter? Ik vind het zo zonde wanneer bedrijven hier geen tijd voor hebben.

1. Goed inwerken

Zorg dat je mensen goed ingewerkt zijn. Investeer in cursussen en trainingen. Zorg dat je vertrouwen hebt in de kwaliteiten van de mensen die je hebt zitten. Zodat je ook durft te delegeren 😉

2. Zorg voor goede procedures intern

Mensen kunnen alleen delegeren en ”onmisbaar” zijn wanneer het werk vast ligt in procedures. I know, iedereen vind dit gedoe en maakt er geen tijd voor vrij om handelingen vast te leggen, maar doe dit toch! Als er een keer iets gebeurd dan ben je blij dat je ze hebt en kan iedereen een taak overnemen en volbrengen.

3. Aan WIE kun je de taak delegeren?

Bij alles wat er moet gebeuren moet jij je meteen afvragen wie het kan doen en wie hier goed in is. Benut de capaciteiten van je mensen. Vraag deze persoon vervolgens om het in te plannen in zijn taken. Zorg wel voor een duidelijke omschrijving van wat de bedoeling is, hoe jij het wil hebben en wanneer het af moet zijn.

4. Laat soms iets expres mis gaan

Hier leren mensen ontzettend veel van. Je kunt wel altijd zaken van te voren willen opvangen en oplossen maar dit is altijd een korte termijn oplossing. Het maakt mensen ook erg onzeker. Wanneer je iemand de verantwoordelijkheid geeft een taak op te pakken, dan moet je hem ook de verantwoordelijkheid en de kans geven een taak op te lossen. Vaak gebeurd een ”erge” fout maar één keer, keep that in mind.

5. Stop met je ad hoc laten storen, start met een inloop uur

Zorg dat je mensen per direct stoppen met het inlopen in je kantoor en de hele dag door vragen stellen. Mensen moeten zelf oplossingen zoeken. Wil je toch toegankelijk blijven, zorg dan voor een inloop uur. Het klinkt heel suf maar als iedereen weet dat ze om bijvoorbeeld 14:00 – 15:00 uur vragen kunnen stellen krijgt je dag een stuk meer rust.

6. Plan niet stoor momenten

Plan momenten in je agenda die je blokt om niet gestoord te worden. Dit betekend telefoon uit en met focus aan het werk zijn!

Niet tevreden over bepaalde resultaten?

Ga dan bij jezelf na of je de persoon goed genoeg hebt ingewerkt? Vraag je af of je instructies duidelijk genoeg waren? Is het verwachtte resultaat duidelijk genoeg omschreven? Ben je niet te kritisch?

Wat is jouw ultieme tip die je mist in bovenstaand rijtje? Let me know, below!

Jeej bedankt voor het zetten van de eerste stap check je mailbox ter bevestiging.