Wanneer ik bedrijven over oproepcontracten hoor maak ik me meteen al zorgen. Is dit wel goed geregeld? Ik krijg er meteen stress van, omdat velen niet weten hoe je met oproepers moet werken en waar je op moet letten. Dit brengt veel risico’s en soms kosten met zich mee waar jij als ondernemer niet op zit te wachten. Ik schreef eerder al een artikel over welke oproepovereenkomsten er zijn en wat er betaald dient te worden bij ziekte en onvoldoende werk.

Welke risico’s loop ik met oproepcontracten?

Wanneer je geen goede oproepcontracten hebt en hier niet goed mee om gaat (planning aantal uren) loop je onnodige risico’s.

  • Iedere oproep kan gezien worden als een nieuw contract. Bij drie oproepen heeft de oproeper recht op een vast contract.
  • De oproeper kan bepaalde vaste uren claimen/eisen en wordt dan niet meer gezien als oproeper.
  • Wanneer je niet handig plant/roostert moet je bij ziekte onnodige uren uitbetalen.

Kortom het kan je een hoop geld gaan kosten!

Wat is van belang bij een MUP oproepcontract?

Ik ga bij onderstaande punten uit van een MUP (met uitgestelde prestatieplicht) oproepcontract.

  1. Zorg dat duidelijk is in de oproepovereenkomst om welke soort oproepovereenkomst het gaat. Lees welke soorten oproepovereenkomsten er zijn.
    Mijn voorkeur is altijd een MUP om te voorkomen dat er na drie oproepen een vast contract is.
  2. In de MUP moet staan dat de werknemer/oproeper verplicht is gehoor te geven aan een oproep.
  3. In de MUP moet staan dat werkgever verplicht is om aanwezig werk beschikbaar te stellen voor de oproepers en dit evenredig onder de oproepers te verdelen.
  4. Je kan in de MUP opnemen dat er de eerste 6 maanden alleen loon betaald wordt voor daadwerkelijk verrichte arbeid. Dit heeft ermee te maken dat je normaliter moet doorbetalen wanneer iemand al is opgeroepen maar vervolgens ziek is.
  5. Kijk goed naar een nevenactiviteiten beding. Je wilt namelijk dat de oproeper ook kan wanneer jij hem oproept en niet elders al aan het werk is.
  6. Vermeldt piekmomenten of geef uitleg van een niet representatieve tijdelijke periode.

Kortom wat belangrijk is, is dat een oproeper een oproeper is en geen structureel ”vast” werkende werknemer met consequente uren, dagen en tijden. Let daarom op de roostering en de manier van communiceren over het werk.

BONUSTIP

Mocht je met oproepers werken, zorg dan dat je precies weet hoe het werkt om ernstige problemen te voorkomen! Lees ook mijn andere artikelen in de categorie oproepkracht.

Heb je vragen? Wil je je oproepcontracten laten controleren of wil je een oproepovereenkomst laten opstellen? Stuur mij een mailtje. 

Jeej bedankt voor het zetten van de eerste stap check je mailbox ter bevestiging.